joi, 28 martie 2013

Sondarea opiniei publice

Sondarea opiniei publice

500 Lei






Sondajele de opinie fac din ce in ce mai des subiectul unei dezbateri care ii are in prim-plan pe practicienii sondajelor si pe sociologi, in frunte cu Pierre Bourdieu. Sociologii, contestatari ai acuratetii sondajelor, cred ca acestea nu refelcta neaparat dorintele si nevoile opiniei publice, de vreme ce acest fenomen este un proces social care nu poate fi inteles printr-o metoda care nu face altceva decat sa contabilizeze opiniile individuale.
Pentru practicienii si aparatorii sondajelor, dezbaterea asupra masurarii opiniei publice se confunda cu ideea de democratie. Rezistenta criticilor s-ar baza astfel pe un spirit antidemocratic care neaga puterea individului in favoarea puterii pe care o au sociologii ca experti ai fenomenelor sociale.
André Tremblay evidentiaza ca elementele care fac subiectul dezbaterii asupra sondajelor pot fi intalnite si in Antichitate, la Aristotel si Platon. Aristotel credea ca parerea “celor multi” este un garant al intelepciunii colective. Adept al spiritului democratic, filozoful grec sustinea nevoia existentei unui punct de reper in judecata comuna a muritorilor, bazat pe rationalism instinctiv.
Platon, pe de alta parte, sustinator al elitismului, credea ca opinia “muritorilor” este lipsita de credibilitate pentru ca nu are la baza cunostintele expertilor si ale intelectualilor, optand si pentru un control al actiunii opiniilor pentru ca ele sa nu intervina in bunul mers al guvernarii.
Problema contestatarilor sondajului este ca acesta nu este un instrument adecvat pentru cunoasterea opiniei publice. Mai mult, Pierre Bourdieu este de parere ca opinia sondata nu este opinie publica si isi pune urmatoarea intrebare: opinia pe care o emitem in public este aceeasi opinie masurata de sondaje sau este vorba de alt fenomen? Sociologul canadian considera ca impostura sondajelor se sprijina pe trei elemente: nimeni nu are o opinie despre sau in orice problema; nu toate opiniile se valideaza; intrebarile puse nu sunt neaparat intrebarile pe care ar trebui sa le punem.
Mai mult, sociologii cred ca practicienii sondajelor neglijeaza procesul formarii opiniilor. In opinia lor, este demagogic sa crezi ca fiecare dintre noi isi poate da cu parerea despre orice subiect. In plus, unii oameni, expertii, observatorii sau intelectualii sunt mai in masura sa formuleze o opinie, in vreme ce omul obisnuit, “de la rue”, nu are decat o idee
generala despre politica externa a tarii sale, spre exemplu. Sondatorii neglijeaza sa intrepreteze raspunsurile negative ca expresie a unei opinii, iar sondajele lor dau raspunsuri numai la intrebarile care sunt puse. Sociologii cred ca procesul formarii opiniilor, proces psihosocial, unde influenta este un factor decisiv, implica faptul ca opinia unora dezavantajeaza opinia altora. Opinia publica se aliniaza pe definirea situatiilor, definire facuta de jurnalisti, editorialisti, comentatori si experti asupra carora ne plasam increderea pentru a interpreta realitatea.
Pentru a intelege conditiile aparitiei fenomenului de opinie publica, trebuie sa distingem acest fenomen sociopolitic de alte fenomene de comunicare publica. Din pacate, sensul exact al opiniei publice, cel care il delimiteaza de alte fenomene ca zvonurile si judecata publica, un este evident. Putem defini opinia publica gandindu-ne la societatile unde aceasta un este prezenta, privind-o ca pe o constituanta a gandirii occidentale moderne.
Opinia publica nu exista decat daca exista mai multe optiuni. Toti aspirantii la functii in stat, in general, trebuie sa aiba o oarecare sustinere populara pentru a-si legitima puterea. Caracteristica societatilor si nu comunitatilor, opinia publica se bazeaza pe posibilitatea de a schimba societatea, normele, cutumele si institutiile sale.
            Diferentele existente intre “societate” si “comunitate” sunt oarecum evidente. Societatea este caracterizata de o slaba integrare culturala, o eterogenitate manifestata prin legaturi indirecte intre membrii societatii si de individualism. Comunitatea, pe de alta parte, realizeaza o puternica integrare culturala, creeaza legaturi directe intre membri. Apare aici, ca o trasatura specifica acestor comunitati, conceptul de “holism” (conceptul ii apartine lui Louis Dumont). Conform holismului, membrii sistemului nu pot evada, sunt integrati in comunitate, starea sociala cu normele si traditiile sale subjugand individul si intezicandu-i acestuia sa se detaseze de grupul caruia ii apartine. (apud. Tremblay, André, 1991).
Conditiile opiniei publice sunt atat culturale, cat si politice. Astfel, la inceput, indivizii resimt un dubiu, sunt sceptici fata de institutiile politice, sociale si culturale, urmand ca, mai tarziu, aceste dubii sa fie exprimate in mod public.
Termenul de opinie publica a aparut, conform lucrarii lui André Tremblay, “Sondages. Histoire, pratique et analyse”, la inceputul secolului al XIX-lea si se referea atunci doar la

opiniile exprimate de intelectuali, prin pamflete, nuvele si zicatori. McKinnon considera atunci ca opinia publica este sentimentul pe care il creeaza un anumit subiect in contact cu persoanele cele mai inteligente, informate si morale si care se rasfrange, gradual, asupra tuturor membrilor societatii. (apud. Berger, Arthur Asa, 1991)
In secolul al XX-lea, intelesul sintagmei de “opinie publica” este de judecata sociala a unei comunitati asupra unei chestiuni de importanta generala, dupa o dezbatere publica rationala. (Young, apud. Tremblay, André, 1991) Nu mai sunt in centru elitele, iar opinia publica este considerata ca o posibilitate exterioara de a influenta guvernarea.
Sociologii au conturat, de-a lungul timpului, mai multe definitii operative ale opiniei publice: opinie externa (opinia pe care o proclamam in afara cercului intim), opinia interna (opinia pe care o pastram pentru noi sau in interiorul cercului intim), curent de opinie (tendinta care se cristalizeaza in mintile unei parti importante din populatie), opinia imediata (opinie care se exprima in circumstante determinate de un eveniment), opinia latenta (opinie profunda).

Utilizarea sondajelor in sistemul politic ridica numeroase critici. Criticile se refera la utilizarea rezultatelor pentru o oarecare comercializare a sistemului politic. Rolul media cunoaste, in opinia lui André Tremblay, trei abordari care ii faciliteaza analiza: franceza, americana si clasica.
In Franta, media trebuie privita ca participant activ in dezbaterea politica partizana, ea fiind identificata cu o tendinta sau partid politic. De cealalta parte, in America de Nord, presa este, prin definitie, independenta, lucru contestat de critici. Abordarea clasica, in cele din urma, vede media ca pe intreprinderi determinate de profit, scopul lor fiind promovarea unei societati de consum. Prin urmare, sondajele nu ajuta analiza politica, ci trateaza politicul intr-o maniera senzationalista.
Media in serviciu public amplifica efectul sondajelor asupra populatiei. Caracterul lor popular impune insa anumite limite cand vine vorba de prezentarea rezultatelor sondajelor. Sunt prezentate astfel numai intrebarile de interes general, toate subtilitatile analizei statistice fiind reduse la minimum.
André Tremblay crede ca in prezentarea rezultatelor unui sondaj printr-o media, trebuie furnizate anumite informatii. De pilda, trebuie mai intai facuta distinctia intre refuzul de a raspunde si lipsa unei opinii clare. Apoi, metodele de esantionare a repondentilor, data comandarii unui sondaj si data realizarii efective a acestuia trebuie precizate. Forma, structura si continutul exact al intrebarilor trebuie facute publice, la fel si cu proportia exacta a tuturor raspunsurilor, a intrebarilor si a formulelor de calcul folosite. Mai mult, Tremblay crede ca pana si ordinea intrebarilor trebuie sa fie disponibila macar la cerere. Media are numeroase constrangeri legate de timp si spatiu. In jurnalele de stiri televizate, rezultatele unui sondaj trebuie prezentate in mai putin de doua minute. Jurnalistii nu au pregatirea necesara pentru a reda cu exactitate rezultatele unui sondaj si tind sa scoata din context anumite cifre care rezulta din anchete. Mai mult, trebuie luate in considerare relatiile contractuale dintre media si centrele de sondare si semnificatia sondajelor pentru aceste centre. Centrele de sondare sunt, de fapt, societati comerciale care sunt platite pentru a efectua un sondaj.
Cei care comanda cel mai des sondaje sunt politicienii, iar sondajele politice au cea mai mare influenta asupra populatiei, evaluand justetea unei candidaturi, modificand imaginea candidatilor si a partidelor politice, a acuratetii unui program politic. Politicienii care vor sa se inscrie intr-o competitie politica, cer mai intai un sondaj pentru a-si vedea sansele si pot duce chiar la retragerea unei candidaturi valabile, dar putin “vizibile”. (Tremblay, André, 1991)
Sondajele care se concentreaza asupra unei singure persoane ca subiect, cu intrebari despre personalitate si charisma, pot duce la impresia ca repondentii vor vota pentru acea persoana. Anumite sondaje pot influenta si media in sensul ca un actor politic bine vazut in sondaje, sustinut popular, va fi prezentat mai des in jurnale sau in paginile ziarelor. Unii oameni politici au inteles importanta sondajelor si de aceea organizeaza evenimente sau iau decizii importante in momentul in care se realizeaza un sondaj.
 
Add to Cart

Related Product :

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Business Help - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger